Branschkunskap Projektarbete!
Delmoment 1.
Välj ett befintligt företag, som du finner intressant att studera. Val av projektföretag kan vara ett första steg till kontakt med företag inom intressant bransch.
Jag har tänkt att välja ett företag som jag använder mig mycket utav när jag ska beställa kläder och det är www.nelly.com.
Anledningen till varför jag väljer det här företaget är för att jag inte köper mina kläder i vanliga klädbutiker längre som jag gjorde förr i tiden eftersom att jag inte längre tycker att klädbutikerna har bra utbud, - så som de hade förr.
Jag är en kvinna som är intresserad av mode och ser gärna till att jag har de klädesplagg med mycket färg i hemma i min garderob. Jag hoppas att mitt projektarbete ska vara intressant att läsa om!

Nu börjar det...

Skapa en ”om oss” för företaget
Din uppgift är att ta fram information som kunder skulle kunna tänkas leta efter under ”om oss” på företagets hemsida. Tänk gärna brett, utifrån flera olika kunders behov av information. Gör en kartläggning av konkurrenternas information som finns på deras hemsidor, eller på annat vis tillgängligt.

Nelly.com vision är att de eftersträvar att bli nummer 1 i norden inom mode online för ungdomliga, trendiga och utåtriktade tjejer och killar mellan åldrarna 18 - 35år gamla genom att förse dem med ett bredd utbud av de senaste trenderna inom mode. Det som är trendigt är att de riktar sig till en ungdomlig målgrupp som älskar att ha kul, är äventyrslysten och full utav energi! - Livsstilen som de har är det ska kännas av som en nyfikenhet och stor aptit på livets gång. Nelly strävar efter att vara ett utåtriktat företag som har kläder som är "flörtiga" och "glamorösa",- och framförallt så ligger partykläder varmt om hjärtat. Vardagsplagg har alltid de lilla extra som gör dem åtråvärda och utmärkande! Är man en "nelly - tjej" så älskar man att klä upp sig och är inte rädd för att få uppmärksamhet eftersom att "hon" ser varje dag som en fest.

Jag tror faktiskt att det som kunderna skulle tänkas leta efter är det lilla extra som saknas i vardagen! Nelly marknadsför sig inte bara via deras hemsida, utan de använder sig mycket av de sociala medierna också så som Facebook, Instagram, Twitter etc. Det gör att de får fler följare och mera nya kunder till dem. När man går in på deras hemsida så finner man många olika utbud på kläder, kosmetik, skor m.m.
De får in över 300 nya plagg varje dag från internationellt välkända modehus och butikens egna unika varumärken.

Deras konkurrenter är det brittiska företaget ASOS som är fem gånger så större än nelly.com. Det ses som den största konkurrenten. ASOS erbjuder 800 märken och som säljs i ca 237 länder. Nelly.com försöker att eftersträva ASOS marknadsposition. Här i Sverige så anses Bubbleroom vara en möjlig konkurrent, men Nelly anser att inget företag kan mäta sig med dem på den svenska marknaden!
Bubbleroom har ca 350 märken som säljs i norden och ute i Europa. - Tyska Zalando har över 2000 märken och är faktiskt ett företagsjätte som Nelly inte vill konkurrera emot! Det breda produktsortimentet är inget som Nelly vill eftersträva eftersom att det är ett lika stort varumärkesutbud som inte passar hos Nelly.coms nisch. Till skillnad från Nelly.com så erbjuder Zalando fri retur oavsett kundens orsak till returen (zalando.se) vilket även ASOS gör. (asos.com)
Nellys strategi är inte att enbart försöka ta marknadsandelar av konkurrenterna inom e - handeln eftersom att denna del är alldeles för liten att konkurrera om. För Nelly så handlar det mer om att utöka sina marknadsandelar genom att ta från hela detaljhandeln och därmed även konkurrera med fysiska butiker!

Samla ihop all information om företaget, som du tror kan vara intressant för dina kunder. Presentera på ett tilltalande och lättillgängligt sätt antingen i dokumentform, på blogg/hemsida, eller annat format som känns lämpligt.

Vi söker framtidens medarbetare
Din uppgift är nu att utforma en platsannons för företaget. Välj någon av de befattningar som förekommer på företaget, och beskriv i annonsen de kompetenser och kvalifikationer som behövs för den tänkta tjänsten. Ett tips är att studera befintliga platsannonser i tidningar och på internet.
www.arbetsformedlingen.se
www.monster.se
www.adecco.se
www.metro.se
Givetvis finns fler sajter att undersöka. Via arbetsförmedlingens hemsida finns länkar till många andra.

Platsannons:
Nelly.com söker en Inköpsassistent till Inköp för externa varumärken.
Beskrivning av tjänst:
Är du en intresserad människa av inköp och vill bli en del av Nelly:s grymma assistentstyrka?
- Då är detta jobbet till för dig!
Nelly söker dig som har förmågan att vara ett stöd för din inköpare och samtidigt har ambitionen att växa tillsammans med Nelly.com.
Här så söker dem efter en person som är framåt, vågar utmana och som dessutom vill vara med där det händer! Man ska ha ett brinnande intresse och känsla för mode som du kombinerar med en examen inom textil/ekonomi/inköp. Den som söker ska även ha erfarenhet a modebranschen och gärna att du som person har arbetat inom liknande bransch och tjänst tidigare. Om man ska lyckas i denna roll så krävs det att du som person har förmågan att strukturera ditt arbete, agera proaktivt och arbetar mot deadlines. Du kommer att arbeta nära inköparen med att säkerställa kvantiteter och leveranser, - så en god analytisk förmåga är en förutsättning!
Som inköpsassistent hos Nelly så kommer du i huvudsak att jobba med administration av inköpsorders, leveransbevakning och provhantering. I rollen så kommer du även att arbeta nära Inköparen och assisterar vid behov, - både vid urval och inköp.
Man kommer även att ha kontakt med leverantörer och aretar för att upprätthålla professionella och goda relationer.

Delmoment 2.
Du ska nu använda informationen från delmoment 1. Dessutom ska du göra en historisk tillbakablick inom branschen och företaget. 10, 25 eller 100 år bakåt, eller vad du vill. Välj ett tidsspann som ger dig en skillnad att beskriva.
Nelly. com startades här i Sverige år 2003 (vilket motsvarar 12år idag) och de har blivit verksamma på följande geografiska marknader:
- Norge (lanserades år 2008)
- Danmark (lanserades år 2008)
- Finland (lanserades år 2008)
- Tyskland (lanserades år 2010)
- Österrike (lanserades år 2011)
- Nederländerna (lanserades år 2011)
- EU - site som erbjuder möjlighet att handla inom hela EU (lanserades år 2012)
- UK (lanserades år 2012)
- Frankrike (lanserades år 2013)
- Internationella site som erbjuder möjlighet för länder utanför EU att handla (lanserades år 2013)
- Belgien (lanserades år 2014)
- Polen (lanserades år 2014)

Inspirationen har förändrats genom åren. De som jobbar på nelly.com har rest till storstäder som ständigt inspirerar dem samt att de alltid är uppkopplade mot ledande modesajter och läser framförallt internationella modemagasin. De ser alltid till att de är med där det händer. Genom ständig research och analys av tendenserna som kan påverka framtida mode så byggs deras egna varumärken och blir starkare och starkare för varje säsong. Det som är otroligt viktigt i det här är att Nelly är lyhörda för kundernas önskemål och köpbeteende, - vilket resulterar i att de är mycket angelägna om att tillgodose kundernas förväntningar.
För att kunna förhålla sig till trenderna så handlar det mestadels om att ha en struktur för att kunna jobba i och som dessutom är både lång - och kortsiktiga. En kontinuerlig och grundlig research tillsammans med en tydlig uppfattning om vad Nelly står för gör att de på Nelly också kan vara trygga i att fatta snabba beslut genom att de vet vad som styr och vilka trender man ska hoppa på eller inte!
- Partyklänningar som är en storsäljare anser dem vara bäst på marknaden inom det segmentet eftersom att de vet hur man förser kunden med festplagg för alla tillfällen. "Nelly - tjejen" älskar att festa precis som Nelly.
Styrkorna genom åren har blivit att de är snabba, orädda och vågar lita till magkänslan. Styrkorna ligger samtidigt i kunderna eftersom att de känner kunden såpass bra genom att bara lyssna till "henne". Eftersom att det nu har gått 12år sedan som Nelly startades upp så började allt med att de startades det genom ett litet underklädesbolag till en stor internationell aktör inom näthandel. - Idag så innehåller nätportföljen 1000 varumärken. - De har alltså gått ifrån en ledande position inom näthandel i Skandinavien och nu under framtiden så kommer de även att sikta på att ta sig mer in i Europa.

Du ska också göra en analys av branschen idag. Branschstatistik finns tillgängligt på internet. Hur ser branschen ut idag?
Idag så satsar Nelly på att skräddarsy lösningar i Europa. Nelly har lagt norden framför sina fötter. De strävar efter att bli störst i Europa. Vägen dit ser ut såhär: "Lokalanpassning". En splittrad marknad med olika språk, valutor och köpbeteenden kräver att man lär känna sin marknad. Sortimentetet består av kläder, skor, skönhetsprodukter, väskor och accessoarer från drygt 850 märken. Nelly designar även sina egna kläder och ger ut en kundtidning med en upplaga på 100 000. För varje dag som går så läggs omkring 400 nya plagg upp på den svenska sajten. Omsättningen ifrån förra året blev 932 miljoner kronor. Företaget lägger framöver fokuset på kunden som är mellan 18-22år som vill köpa festkläder! Analysprocessen av varje land kan bäst liknas som ett pussel man lägger. - Alla bitar måste falla på plats för nelly.com. När de startar upp sin bransch i ett nytt land så kommer det att väntas en intensiv period på omkring 6 månader framtill lanseringen. Anledningen till detta är för att all information ska översättas till rätt språk, ett klädsortiment som ska skräddarsys utifrån de modeströmningar som råder i lander och betalningslösningar som ska fixas och logistiken som ska styras upp. När allt därefter flyter på så kommer Nelly att ta hjälp av de lokala kontakterna som guidar dem rätt i ländernas olika mediekanaler så som: - allt från tidningar, tv och sociala medier! Ifrån år 2007 framtill idag så har Nelly vuxit ifrån 9 - 150 personer som har många olika bakgrunder och som dessutom talar olika språk. Om Nelly nu ska fortsätta med att bygga en gemensam företagskultur så är det viktigt att alla sitter i samma "båt".
Inom affärsmodellen så ingår retur. - Det är något som man måste räkna med om man ska bedriva handel via nätet. Efterom att Nelly är en fysisk butik så måste folk kunna prova sina kläder hemma! - Returkostnaderna tillhör branschen. Returerna arbetas med att hålla korrekta måttlistor för kläderna. - Sen så får man räkna med att det är från länder till länder eftersom att produktgrupperna som kommer i retur tillbaka har man svårt att förutspå som kommer tillbaka.

Gör sedan en analys av hur du tror att branschen kommer att utvecklas de närmaste till exempel 5, 10, eller 25 åren. Vad kommer att hända med utbudet och efterfrågan på de varor eller tjänster man säljer? Kommer marknaderna att förändras?
Om 5år så kommer Nelly ha vuxit ännu mer. - De har lanserat sina varor och tjänster i de länder som de eftersträvar till. Jag tror att deras utbud av kläder kommer att förbli densamme, men att det kommer att vara lika stort som det är idag!
Anledningen till varför jag tror detta är för att de som jobbar på Nelly jobbar stenhårt med att nå sina höga mål som de har satt upp och dels för att kunderna kommer att bli fler.

Delmoment 2 -  Ska presenteras på ett sätt som skulle passa för ett framtidsseminarium om branscher.
Ditt uppdrag är att ge en bild av historia, nuläge och utveckling inom din bransch och presentera på ett intressant sätt. Förslag är en powerpoint-presentation, presentationsmaterial för mässmonter, film och/eller bilder, eller en tidninsartikel/pressrelease. Tänk på att rikta materialet till en tänkt definierad publik och ha ett tydligt syfte med vad du vill förmedla om branschen till dem.



Historia:
Nelly har växt med 4000% under de senaste 4åren. Det blir en omsättning med över 700 miljoner och har sen år 2012 fördubblat.
Såhär började Nellys historia:
- År 2003 grundades företaget av en man som heter Jarno Vanhatapio som idag är creative director på Nelly.com
- År 2007 köpte MTG Nelly
- År 2010 bildades CDON Group och noterades på Nasdaq OMX

- En bra dag så skickas 10.000 orders
- De finns 800 varumärken
- 350 medarbetare
- Huvudkontoret finns i Borås
- Fotostudio, lager, kontor är bolagets tre delar
- Lönsamt sedan år 2008
 
E - handels kunderna blir fler. De fem viktigaste funktionerna för framgången har varit:
Marketing och Traffic, Webshop och Conversion, ERP system, Logistics samt Customer service.

Inom Facebook så är det fjärde största bolag, men Nelly valde att avvakta med lanseringen via Facebook pga. de ansåg att de inte kunde erbjuda en tillräckligt bra kundupplevelse.
"Ständigt produktfokus", "Snyggare design", "Bättre site", "Proffsigare modeller", "Fler betallösningar", "Förbättre kundservice" och "Snabbare leveranser" är det som Nelly har byggt upp sen de startades! För att ha en ständig förbättring så har Nelly också en ovillkorlig kärlek till sina kunder och butiken. Kunderna betraktas som varumärkesambassadörer.
Som huvudfaktor så arbetar de med "cost of sale"som begränsar marknadsföringsbudgeten. Den geografiska expansionen har en beprövad lanseringsplan som går ut på att flertalet av nya lokala sajter ska ta affärerna till en marknad som har en RW - site (rest of the world).

År 2013 så föreläste Jarno Vanhatapio på webbdagarna som de hade och avslöjade "nyckelns framgång". Nellys framgång har alltid byggt upp sig på de sociala medierna för att kunna vara med offensiv. När Nelly gjorde sin sida på Facebook så fick de 400 000 likes.
Omsättningen idag är 860 miljoner varav att det kommer 100 miljoner besökare varje år till deras hemsida! Enligt Jarno själv så sa han i en intervju såhär:
"Jag har förstått att många blir väldigt begränsade av sina leverantörer. Man väljer ett system och blir fast med det. Jag vill bygga en plattform där man får en mycket enklare väg fram till den första miljarden. Branschen går så otroligt fort och jag tror inte man ska jobba med generalister. Jag tror inte att det finns någon som gör affärssystem, lagerhanteringssystem och transportsystem riktigt bra".

Nuläge:
I nuläget så bedrivs Nelly på 20 marknader med mer utbud av företagets produkter.

Utveckling:
Nelly.com har dragit sina fördelar med hänsyn till logistik och kompetens då stora delar av Sveriges textilbransch finns samlad här i Borås. Utvecklingen har gått ifrån en underklädesbutik på Internet, - vars verksamhet i sin helhet bedrevs i en lägenhet.
Internetbutiken Nelly.com har alltså utökat sitt sortiment sen det startades år 2003. Nu så säljs kläder, skor, accessoarer och kosmetika. Målgruppen är trendiga, ungdomliga och utåtriktade till tjejer och killar i åldrarna 18 - 35år. Nelly.com är verksamma på ett flertal geografiska marknader också!

Delmoment 3 - Här ska det skapas ytterligare delar till branschpärmen. Vad gör man om företaget utsätts för rån, hot, snatterier eller förfalskningar? Ta reda på ifall företaget du valt att arbeta med deras policy för hur man går tillväga i nämnda situationer. Därefter skapar du ett dokument som heter ”Säkerhet” och beskriver företagets policy för hur personalen ska gå tillväga i dessa situationer av rån, hot, stöld, snatteri, eller förfalskning.

Skulle nelly.com utsättas för ett snatteri eller också för ett snatteri eller ett rån ifrån utförsäljningen som de har på Åhaga här i Borås på somrarna som dem anordnar så kan de få ekonomisk ersättning för de skador som har uppstått. - I första hand så är det gärningsmannen som ska betala tillbaka skadeståndet, men skulle det vara så att gärningsmannen inte kan betala eller också är okänd så kan företaget få ersättning från deras försäkringsbolag.
- För att kunna få brottsskadeersättning däremot så måste brottet anmälas. Dock så är det faktiskt svårt att få brottsskadeersättning för sakskador eller också för rena förmögenhetsskador så som kläder exempelvis.

Integritetspolicy:
Nelly.com värnar om en kunds personliga integritet och strävar därför att alltid skydda kundens personuppgifter på bästa möjliga sätt.
Detta är målsättningen att alltid vara vid tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. – Denna policy hjälper bl.a. dig som kund om vilken slags information nelly.com samlar in och hur denna används.
Godkänner man policyn som nelly.com har i samband med ett köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du som kund till behandling av dina personuppgifter i enlighet.

Uppgifterna används för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Dessa uppgifter används även för utskick per post, SMS och e – post för marknadsföring och information. I vidare fall så kan uppgifterna att komma till att användas för att analysera köpvanor i syfte för att förse dig med relevant information och marknadsföring för att förbättra deras ”sajt”, betalningslösningar och betalningsprocesser.

För att kunna hålla de personuppgifter som nelly.com behandlar i säkert förvar så har de vidtagit flera säkerhetsåtgärder för att skydda uppgifterna för utsättning av förfalskningar och dem är:
- Implementerat säkerhetsrutiner
- Tekniska och organisatoriska åtgärder

--> För att på så sätt kunna ge den skydd som kunden förväntas att få av sina personuppgifter.
Sen så använder man sig också utav vederbörliga brandväggar och antivirusprogram för att kunna skydda och förhindra obehörig tillgång till nätverket.



Avsluta med en lista på nummer som är bra att känna till. Vaktbolag, larmnummer, butikschef, företagshälsovård, låssmed, med flera.
?

Tänk på att göra instruktionerna i dokumentet tydliga och kortfattade, så att de ska vara enkla att förstå och följa.
- Det gick inte att lägga upp ett dokument, men jag hoppas att det som jag har framfört nu är tillräckligt bra ändå! :)

Delmoment 4 - Nästa del i din branschpärm heter ”Konsumentupplysning”.
Du ska här beskriva den information som konsumenter kan behöva ha om ditt företag. Exempel kan vara:
Hur betalar man? Finns möjligheter till lån, kredit, eller andra upplägg?
Betalsättet kan man välja på det sättet som  passar för en själv. Nelly.com erbjuder sju olika sätt att betala just "ditt" köp och dom är:
1. Postförskott - Man hämtar ut paketet med postavisering på posten och betalar via uthämtningen. Avgiften blir då 59kr.
2. Faktura - I paketet så skickas det med ett A - Brev som är i form av en faktura/räkning. Betalningsvillkoren är 14 dagar om inget annat anges
3. Konto/Delbetalning - Få beställningen och dela sedan upp betalningen
4. Visa/Betalkort - Pengarna dras direkt från "ditt" betalkort efter att beställningen är lagd
5. Direktbetalning - Via banken så betalar man direkt
6. Rabattkod/Presentkort - Rabatten registreras i kassan vid betalning
7. Paypal - Betala enkelt med appen Paypal med ett enkelt och säkert sätt på Internet

Om man handlar över nätet, hur fungerar det med leverans och betalning?
Standardleveransen är mellan 3 - 5 arbetsdagar. - Då är det 0 kr/avgift och 45 kr fraktavgift vid köp under 199 kr.
Leveransen sker med Post Nord. Sen så finns även "48h Express" och då är det 59 kr fraktavgift, leverans inom 48 timmar och levereras även här via Post Nord. "Express Leverans" så tar dem 99 kr på fraktavgift, "Next day delivery", - finns i Göteborg, Stockholm och i Malmö. Leveransen kommer ifrån Bling.



Finns det särskilda garantier, försäkringar eller liknande?
?

Du ska också göra en enkel och lättförståelig checklista om hur rutinerna är vid betalningsupplägg vid lån, kredit eller nätbetalningar och andra förekommande situationer. Finns särskilda rutiner kring garantier, så ska detta stå med här.
- Hör ihop med första delen av delmoment 4.

Under den här fliken lägger du också lämpligtvis information om konsumentlagarna. Information om dem finns till exempel på Konsumentverkets hemsida. Gör förslagsvis en lathund per lag. Denna information vänder sig till både personal och kunder.
Konsumenttjänstlagen gäller när ett företag utför tjänster åt en privatperson. Konsumenttjänstlagen är tvingande, - det innebär att du som säljare inte får ge konsumenten sämre villkor än de som finns i lagen. Lathunden tar bland annat upp när en tjänst kan räknas som felaktig, vilket pris som får tas ut och vilka krav kunden kan ställa vid en reklamation.

På NLY:s webbplats används cookies.
Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på Sajten. Det finns två huvudtyper av cookies: 1) en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. 2) en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Steg två i fjärde blocket är att ta reda på hur företagets miljöpolicy ser ut. Finns något som behöver utvecklas eller förtydligas, eller kanske skärpas? Analysera policyn och lägg till det du anser behövs.
Notera att om du inte väljer att acceptera cookies så kommer du inte att kunna genomföra ett köp på Sajten.
Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.

Om företaget inte har någon miljöpolicy blir ditt uppdrag att ta fram detta. Till din hjälp kan du ha konkurrenters miljöpolicies, samt hur deras transportörer och underleverantörer arbetar med miljö. Du kan också söka på andra företags miljöpolicies för att få uppslag och inspiration. Särskilt intressant kan vara att söka på företag som profilerar sig grönt, eller underleverantörer till offentliga verksamheter där miljöcertifiering ofta är ett krav.
Miljön är allas ansvar, - både som privatperson och företag. För att ta sitt ansvar så är det en förmåga till att ha en hållbar utveckling eftersom att det är viktigt att stärka vårt förtroende hos allmänheten. Nelly.com emballerar därför sina försändelser i plastpåsar som gick under år 2011 över till ett miljövänligt materialval. De flesta försändelser skickas därför med Post Nord och Bling. --> De är två leverantörer som bedriver ett aktivt och inom sin bransch ledande miljö, - och klimatarbete.



Delmoment 5 - Under delmoment 5 färdigställer du din branschpärm och skickar in den.

Kontrollera att samtliga delar finns med i det presenterade materialet, och att du håller dig till det innehåll, syfte och den presentationsform som efterfrågas för den aktuella delen. Läs gärna igenom arbetet och fundera på om någon som inte kan något om ämnet skulle förstå hur du menar. Tänk på att beskriva informationen utförligt, så att du ger läsaren en tydlig bild av dina kunskaper samt av hur du tänker. Projektet ligger som underlag för ditt slutbetyg.

/Mikaela Karlsson.